«Ти можеш!» — повинен нагадувати вчитель учневі.
«Він може!» — повинен нагадувати колектив.
«Я можу!» — повинен повірити в себе учень.
В. Шаталов
Історія проведення інтелектуальних учнівських змагань в Україні нараховує більше 50 років. Першими на початку 60-х років ХХ століття було започатковано проведення олімпіад з математики, а через декілька років з фізики. Поступово змагання почали поводитися з усіх базових дисциплін, що вивчаються у загальноосвітніх навчальних закладах.
Основними завданнями учнівських олімпіад, турнірів, конкурсів з навчальних предметів, конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт, олімпіад зі спеціальних дисциплін та конкурсів фахової майстерності є:
• стимулювання творчого самовдосконалення учнівської молоді;
• виявлення, розвиток обдарованих учнів, надання їм допомоги в опануванні обраною професією, залучення їх до навчання у вищих навчальних закладах;
• реалізація здібностей талановитих учнів;
• формування творчого покоління молодих науковців та практиків для різних галузей суспільного життя;
• підвищення інтересу до поглибленого вивчення навчальних, спеціальних та фахових дисциплін, формування в колах учнівської молоді навичок дослідницької роботи;
• популяризація досягнень науки, техніки та новітніх технологій;
• підбиття підсумків роботи факультативів, гуртків, секцій, учнівських наукових товариств;
• активізація всіх форм позакласної роботи з учнями;
• підвищення рівня викладання навчальних, спеціальних та фахових дисциплін, фахової підготовки учнів.
У нашому навчальному закладі олімпіади з базових навчальних та спеціальних дисциплін проводяться щорічно:
І етап – училищні;
ІІ етап – обласні;
ІІІ етап – державні.
Організація проведення І етапу олімпіад
Створюється оргкомітет з проведення І етапу олімпіад з кожного предмета. До оргкомітету обов’язково включають директора закладу, заступників з навчальної, виробничої роботи, методиста та педагога, який викладає цей предмет.
Завдання для учасників олімпіад готують комісії, склад яких затверджується наказом директора навчального закладу. З графіком та умовами проведення олімпіад обов’язково ознайомлюють учнів та доводять відповідну інформацію до відома батьків.
Перелік документів, необхідних для організації олімпіад:
- Наказ «Про проведення І етапу Всеукраїнських олімпіад з базових навчальних дисциплін у ________н.р.».
- Завдання олімпіад.
- Протоколи олімпіад.
- Роботи учасників олімпіад.
- Аналіз типових помилок.
- Звіти про проведення олімпіад.
- Заявки на участь у ІІ етапі олімпіад.
- Наказ «Про підсумки І етапу та участь у ІІ етапі Всеукраїнських олімпіад з базових навчальних дисциплін у _______н.р.».
- Рішення методичних комісій про затвердження олімпіадних завдань.
Поради учневі, який готується до участі в олімпіаді
1. Перш ніж почати підготовку до олімпіади, варто обладнати місце для занять: прибрати зайві речі, зручно розташувати потрібні підручники, посібники, зошити, папір, олівці тощо. Психологи вважають, що добре ввести в такий інтер'єр для занять жовтий і фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Не треба переклеювати заради цього шпалери або змінювати штори, досить якоїсь картинки в таких тонах, що зрештою можна зробити і самому, використовуючи, наприклад, техніку колажу.
2. Готуючись до олімпіади, корисно складати план.
Для початку добре визначити, хто ти – «сова» чи «жайворонок», і в залежності від цього максимально завантажити ранкові або вечірні години. Складаючи план на кожен день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні будеш вивчати. Не взагалі: «Небагато позаймаюсь», а що саме сьогодні будеш учити, які саме розділи й якого предмета. Звичайно, добре починати – поки не втомився, поки «свіжа» голова – з найважчого, з того розділу, що гірший за все. Але буває і так, що вчити не хочеться, у голову нічого не йде. Коротше, «немає настрою». У такому випадку корисно почати, навпаки, з того, що знаєш краще, з того матеріалу, який тобі найцікавіший і найприємніший. Можливо, поступово справа піде.
3. Обов'язково варто чергувати роботу та відпочинок, скажімо, 40 хв. занять, потім 10 хв. – перерва. Можна в цей час вимити посуд, полити квіти, зробити зарядку. Готуючись до олімпіади, не треба прагнути до того, щоб прочитати і запам'ятати весь підручник. Корисно повторювати матеріал за питаннями. Прочитавши питання, спочатку згадай і обов'язково коротко запиши усе, що ти знаєш з цього питання, і лише потім перевір себе за підручником. Особливу увагу зверни на розділи чи глави параграфа підручника, на правила і виділений текст. Перевір правильність визначення понять, основних фактів. Тільки після цього уважно, повільно прочитай підручник, виділяючи головні думки, - це опорні пункти відповіді.