Урок – дзеркало загальної і педагогічної
культури вчителя, мірило його інтелектуального
багатства, показник його кругозору, ерудиції.
В.О.Сухомлинський
Урок – це цілісна система, яка характеризується тісним взаємозв’язком усіх компонентів.
Формула уроку:
Дпр – дидактичний процес (процес навчання)
М – мотивація
Пд – пізнавальна діяльність
У – керування (управління уроком)
Типологія та структура уроків
Проблема класифікації уроків за типами по-різному знаходила своє вирішення залежно від того, що бралося за основу такої класифікації. Зважаючи на це, відомі класифікації на основі:
а) особливостей процесу навчання і його складових частин (С.Іванов);
б) змісту, дидактичної мети і способів проведення (І.Козанцев);
в) дидактичної мети (В.Онищук);
г) цілей уроку та місця уроку в загальній системі уроків (Б.Єсипов).
У вітчизняній педагогічній науці прийнято вважати, що найзручнішою є класифікація типів уроку, в основу якої покладено дидактичну мету і місце уроку в загальній системі уроків (Б.Єсипов, М.Махмутов, В.Онищук). Хоч названі автори пропонують різну кількість типів уроків, але займають однакову позицію щодо їхньої класифікації.
Типи уроків за класифікацією В.А. Онищука
Урок засвоєння нових знань
1. Перевірка домашнього завдання
2. Актуалізація і корекція опорних знань учнів.
3. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
4. Мотивація навчання учнів.
5. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу.
6. Осмислення зв’язків і залежностей між елементами того, що вивчалося.
7. Узагальнення і систематизація знань.
8. Підсумки уроку.
9. Повідомлення домашнього завдання.
Урок формування умінь та навичок
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок учнів.
3. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
4. Мотивація навчання учнів.
5. Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні і пізнавальні вправи).
6. Самостійне застосування учнями знань в стандартних ситуаціях (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням).
7. Творчий перенос знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи).
8. Підсумки уроку.
9. Повідомлення домашнього завдання.
Урок застосування знань, умінь і навичок
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок учнів.
3. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
4. Мотивація навчання учнів.
5. Осмислення змісту і послідовності застосування способів виконання дій.
6. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і з допомогою викладача.
7. Звіт учнів про роботу і теоретичне обґрунтування одержаних результатів.
8. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу.
9. Підсумки уроку.
10. Повідомлення домашнього завдання.
Урок узагальнення і систематизації знань
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
2. Мотивація навчання учнів.
3. Відтворення та узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.
4. Узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і від-повідних ідей науки.
5. Підсумки уроку.
6. Повідомлення домашнього завдання.
Урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
2. Мотивація навчання учнів.
3. Перевірка знання учнями фактичного матеріалу й основних понять.
4. Перевірка осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення.
5. Застосування учнями знань в стандартних і змінених умовах
6. Збирання виконаних робіт, їх перевірка, аналіз і оцінка.
7. Підсумки уроку.
8. Повідомлення домашнього завдання.
Комбінований урок
1. Перевірка домашнього завдання практичного характеру, перевірка раніше засвоєних знань.
2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
3. Мотивація навчання учнів.
4. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
5. Осмислення, узагальнення, систематизація знань.
6. Підсумки уроку.
7. Повідомлення домашнього завдання.